«خون شد» مسعود کیمیایی

    
تعداد بازدید: 3624
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/3/23

«خون شد» مسعود کیمیایی

از یکتا پناه پور

 نقد بسیار کوتاهی بر یک استعاره تصویری در فیلم درخشان "خون شد"

سند خانه در دست افرادی است و فضلی برای باز پس گرفتن سند به سازمان و دستگاه آن افراد وارد می شود.

تمام ساختمان دارای سقف کوتاهی است که "فضلی" و برادرش "مرتضی" به زحمت به آن وارد می شوند و در درگیری داخل این ساختمان، به صورت خمیده و دولا حرکت می کنند.

این ساختمان و سقف کوتاه هیچ دردسری برای افراد ساکن در آن ندارد که هیچ، تازه به خاطر اینکه هرکسی وارد آن می شود باید در مقابل آن ها تا زانو دولا بشود، پس باعث خشنودی آنها می گردد.

کیمیایی استعاره تصویری کوتوله ها را برای بازنمایی خط و مشی های مختلف، ترسیم کرده است. افرادی که سند را در دست دارند کوتوله اند چون سقف به اندازه قد و قواره آنها بنا نهاده شده است.

سقف افکار این آدم ها نه به قواره "مرتضی" است که یادآور نام و نمادی از الگوهای مذهبی میتواند باشد و نه به قواره "فضلی" که در درک اصالت خانه دارای برتری هایی است.

کوتوله های عاجزی که بزرگشان پای رفتن ندارد و بر صندلی چرخ دار نشسته است. یعنی از کوتولگی هم یک مرتبه پایین تر و علیل تر است، پس رییس بقیه است. چون در رذالت بالاتر است. هرچه از کوتولگی برخوردارتر، در زیر آن سقف کوتاه موفق تر!

سند یک خانه بزرگ‌ و چند طبقه و قدیمی در دست کوتوله هایی در زیر سقفی بسیار کوتاه.

کیمیایی در ساخت و پرداخت استعاره های تصویری و موسیقی و کلامی در "خون شد" مانند تمام فیلمهای کوتاه و بلند خود، از ابزارهای فرامتنی و فرا زبانی برای خلق دنیایی که می بیند و آموزه هایی که فرا روی مخاطب می گذارد و مهمتر از همه، عمق لایه های ناپیدای جریانات زندگی پیرامون خود، بهره می برد.

 

از   7   رای
8.65



نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.