نسخه به تازگی فراهم شدهای از فیلم «گوزنها» ساخته مسعود کیمیایی اواسط خردادماه در جشنواره فیلم روتردام در هلند به نمایش درمیآید. این جشنواره، امسال پنجاهمین دورهاش را به دلیل همهگیری ویروس کرونا در دو بخش برگزار میکند. بخش اول در زمان معمول همیشگی در ماه فوریه (بهمن ماه ۱۳۹۹) با نمایش فیلمهای بخشهای اصلی به صورت آنلاین برگزار شد.
نسخه به تازگی فراهم شدهای از فیلم «گوزنها» ساخته مسعود کیمیایی اواسط خردادماه در جشنواره فیلم روتردام در هلند به نمایش درمیآید. این جشنواره، امسال پنجاهمین دورهاش را به دلیل همهگیری ویروس کرونا در دو بخش برگزار میکند. بخش اول در زمان معمول همیشگی در ماه فوریه (بهمن ماه ۱۳۹۹) با نمایش فیلمهای بخشهای اصلی به صورت آنلاین برگزار شد. بخش دوم قرار است از ۱۲ تا ۱۶ خرداد با امید حضور مخاطبان برگزار شود و فیلم «گوزنها» در بخشی به نام Cinema Regained مربوط به آثار کلاسیک بازیافته شده یا فیلمها و مستندهایی مرتبط با میراث سینما به نمایش درمیآید. در همین بخش فیلم تازه شهرام مکری با نام «جنایت بیدقت» به نمایش درخواهد آمد که در آن هم، فیلم «گوزنها» از عناصر مهم پیشبرد داستان و اتفاقات است و بارها به آن اشاره میشود. «گوزنها» از شاخصترین آثار ساخته شده با مضمون سیاسی در کل تاریخ سینمای ایران است که در گذر زمان از منظر بازتاب تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر در یک اثر هنری و نیز حضور همان اثر در تحولات سیاسی، اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. اتفاقاتی که این فیلم از زمان ساخت تا نمایش و نیز حضورش در برخی از تحولات سرنوشتساز تاریخی از جمله نمایشش در شب آتشسوزی سینما رکس آبادان گذراند، آن را به نمونه کم نظیری از حضور یک اثر هنری در تاریخ جمعی یک کشور تبدیل کرده است. کمتر فیلمی مانند «گوزنها» را میتوان سراغ گرفت که نزد چند نسل از مخاطبان سینمای ایران آشنا باشد و از سوی دیگر حضوری دائمی در فهرست بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران در نظرسنجیهای مختلف منتقدان داشته باشد. آخرین بار سال ۱۳۹۸ در نظرسنجی ماهنامه سینمایی فیلم به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران انتخاب شد. عنوانی که پیشتر هم در نظرسنجی همین نشریه در سال ۱۳۸۸ کسب کرده بود. نسخهای از این فیلم در ادامه تلاشهای سالهای اخیر برای ترمیم و بازیابی نسخههایی از فیلمهای ایرانی، فراهم شده است. این نسخه که قرار است در جشنواره فیلم روتردام نمایش داده شود البته نسخه ترمیم شده شبیه آنچه برای فیلمهایی چون «شطرنج باد» ساخته محمدرضا اصلانی و «رگبار» ساخته بهرام بیضایی انجام شد، نیست. این نسخه تازه، کاملترین نسخه فراهم شده از «گوزنها» شامل همه آن بخشهای کم و اضافه شده بر این فیلم است. برای مشخص شدن دیالوگها و بخشهایی که ناشی از اعمال سانسور بر این فیلم اضافه شده است، زیرنویسهای انگلیسی این بخشها داخل گیومه (براکت) گذاشته شده است. «گوزنها» با بازی بهروز وثوقی، فرامرز قریبیان، نصرت پرتوی و پرویز فنیزاده، فیلمبرداری نعمت حقیقی، موسیقی اسفندیار منفردزاده و به تهیهکنندگی مهدی میثاقیه سال ۱۳۵۳ ساخته شد و نخستین بار در سومین دوره جشنواره جهانی فیلم تهران به نمایش درآمد. شخصیتی که به نام قدرت در فیلم دیده میشود آشکارا فراتر از یک دزد مسلح به تصویر کشیده شده است و نمادی از مخالفان سیاسی حکومت پهلوی محسوب میشود که به مبارز مسلحانه روی آوردهاند. نوع پرداخت این شخصیت از جمله طراحی چهرهپردازی و لباس او آشکارا یادآور افراد عضو سازمان چریکهای فدایی خلق ایران است. برخی تحلیلها حتی چهرهپردازی فرامرز قریبیان برای این نقش را نزدیک به چهره امیرپرویز پویان، از بنیانگذاران و رهبران فداییان خلق میدانند. گمانههای مشابهی نیز البته درباره نام فیلم نیز مطرح است و گفته میشود نام فیلم نیز اشارهای به تابلوی معروف «سیاهکل» بیژن جزنی، از دیگر رهبران فدائیان خلق دارد که در آن گوزنی با شمشیری در دست چپ دیده میشود. حضور گوزن در این تابلو، این حیوان را نزد گروهی به نمادی از مبارزه در آن سالها تبدیل کرده بود. ادامه این مطلب را اینجا بخوانید: https://www.radiofarda.com/a/Iranian-movie-gavaznha-after-four-decades/31219592.html برگرفته از صفحه تلگرام بابک غفوری آذر