ساواک چگونه پایان «گوزن‌ها» را تغییر داد؟

    
تعداد بازدید: 1432
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/4/2


شهرام مکری که در جشنواره بازل سوییس و هنگام نمایش نسخه اصلاح‌شده «گوزن‌ها» حضور داشته، به نقل از مسعود کیمیایی می‌گوید که او در ساخت پایان‌بندی تحمیلی «گوزن‌ها» هیچ نقشی جز حضور فیزیکی نداشته است.

کارگردان «جنایت بی‌دقت» درباره جلسه نمایش «گوزن‌ها» در جشنواره بازل به ایسنا گفته است: «خود آقای کیمیایی حضور داشتند و پس از نمایش فیلم در جلسه‌ای مفصل با حضور تماشاگران شرکت کردند. مدیر انجمن منتقدان در بازل آقای کیمیایی را به عنوان یکی از استادان بزرگ سینمای ایران و فیلم‌ «گوزن‌ها» را یکی از مهم‌ترین آثار سینمایی کشور به لحاظ تاثیری که بر نسل‌های مختلف فیلمسازی ایران داشته نام برد. همچنین به حضور بهروز وثوقی به عنوان یک سوپراستار اشاره شد و در واقع از یک تیم رویایی در این فیلم صحبت کردند که نام‌هایی همچون منفردزاده، نعمت حقیقی، بهروز وثوقی و مسعود کیمیایی در آن حضور داشتند. آقای کیمیایی هم در این جلسه درباره زبان فیلم و تاثیر پذیری آن از زندگی عامه مردم و هویت‌ داشتن آن در یک اثر هنری و ارتباط آن با تماشاگران زمان خودش و نسل جدید مخاطبان سینما صحبت کردند. همچنین درباره دو پایان‌بندی فیلم صحبت زیادی مطرح شد و آقای کیمیایی توضیح دادند که چطور پایان دوم توسط ساواک به فیلم تحمیل شد و یاداوری کردند که خودشان به همراه آقایان نعمت حقیقی و منفرد زاده -آهنگساز -در صحنه‌هایی که بعداً فیلمبرداری شد حضور فیزیکی داشتند و هیچ تاثیری در ساخت آن نداشتند و در کل مقایسه این دو پایان برای تماشاگران خیلی جذاب شد.»

«گوزن‌ها» با بازی بهروز وثوقی و فرامرز قریبیان یکی از جنجالی‌ترین آثار مسعود کیمیایی است که سال ۱۳۵۳ ساخته شد و در زمان اکران خود با مشکلاتی همراه بود. این فیلم هنگام وقوع حادثه هولناک آتش‌سوزی در سینما رکس آبادان در حال پخش بود و برخی معتقدند مرگ فاجعه‌بار تماشاگران «گوزن‌ها» که تفسیری هنری از فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن زمان جامعه ایران بود، به این اثر هنری معنایی عمیق‌تر داد.

نکته جالب آن است که در نمایش «گوزن‌ها» در سوییس هر دو پایان‌بندی این فیلم روی پرده رفته است.

منبع: فیلم نت نیوز

 

از   4   رای
9.38



نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.