نگاهی به فیلم « قهرمان » آخرین اثر اصغر فرهادی ... چند گام به پیش و موفق

    
تعداد بازدید: 226
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/8/30
منبع : رضا زال بیک

فرهادی در آخرین ساخته خود ، فیلم « قهرمان » ، جامعه ای مبتنی بر ریا و دروغ های مصلحتی را به تصویر و تماشاگرش را هم به چالش می کشد. جامعه ای که همه ، چه از خیریه و از مسئولین و سیما و ... برای بقا ، فقط حفظ ظاهر می کنند .آقای فرهادی ، همه این ظواهر سازی و کوشش بلیغ و بسیار  سودجویان جامعه ، در جهت خلق قهرمانی پوشالی و دروغین را تقبیح می کند و جامعه اش را از این ناهنجار و آسیب اجتماعی ، بر حذر می دارد.

از همان تیتراژ خلاقانه فیلم ، آقای فرهادی ، گویا و رسا ، حرفش را می زند . شخصیت « قهرمان » فیلم ، « رحیم سلطانی »( به انتخاب اسامی باید دقت کرد ، بسیار هنرمندانه است ) ( با بازی زیبای امیر جدیدی ) ، از ابنیه ای تاریخی که در حال مرمت است ، بالا می رود و در لحظاتی بعد ، پایین می آید.
فردی ساده ، که فرصت طلبان ، او را اغراق وار بالا می برند و  قهرمانی او ، چندان  طولی نمی کشد که مجبورش می کنند که پایین بیاید ! و یا می توان برداشتی این چنین داشت : جامعه ای که در حال افول از آن شخصیت و ابهت و جلال قرون گذشته است !
« رحیم » ، لبخندی تلخ بر لب دارد که گویی در زیر این سنگ آسیای اجتماع ، له شده است و باز منفعلانه لبخند می زند .
پسرش ، « سیاوش » ، لکنت زبان شدیدی دارد . نمادی از نسل جدید جامعه ما که الکن هستند و  حتی قدرت حرف زدن و بیان خواسته های خودشان را ندارند !

آقای فرهادی نشانمان می دهد که ریا و حفظ ظاهر ، چقدر می تواند بر انسانیت ، خدشه وارد کند . حتی با یک دروغ مصلحتی ، باز سلسله دروغهای مصلحتی در پی یکدیگر به وجود می آید.
اجتماعی که همه ، وجهی ، خاکستری دارند و اگر کسی از بد حادثه ، کار نیکویی هم انجام داده ، با اغراق و پر رنگ تر کردن آن ، توسط دولت و مردم ، همان کار نیک را هم به دروغ و دغل و ریا تبدیل می کند. گویی ماشینی شده ایم که با آمیزش ریا و دروغ به اصطلاح مصلحتی ، حتی کارهای انسانی ما هم در آن تبدیل به زباله می گردد.
آقای فرهادی با « قهرمان » ، این توصیه را می کند که نردبانی برای بالا رفتن و ابزار تبلیغات و پروپاگاندای سودجویان و فرصت طلبان در جهت حصول به اهداف تزویر و نیرنگ نباشیم و خودمان را بازیچه و آلت دست نکنیم و از چنبره این ماشین هیولایی ریا ، بگریزیم.
با اغراق ، کسی را چون توپی باد می کنیم و به آن شخصیتی « قهرمان » گونه اما پوشالی می دهیم. و در زمانی دیگر ، باز به مصلحت ، چون دروغ اولیه مان ، فاش و مچمان باز نشود ، باد آن توپ را خالی می کنیم !
این حجم از ظاهر سازی ، شخصیت راننده تاکسی را به خروش وا میدارد و به نماینده فرمانداری می گوید : حیفه این مملکت که دادیمش دست شما !
یک دو صحنه به شدت تأثیر گذار و احساسی و عاشقانه ، حیف که کم است ، فیلم را اعتلا می بخشد.
فیلم « قهرمان » ، خیلی از معضلات کنونی اجتماع ما را در می نوردد.
ریا و  ظاهر سازی و  فضای مجازی و فقر و خیانت و کلاهبرداری و نزول و فرصت طلبی و اعدام و خود کشی زندانیان و ...
فیلم « قهرمان » ، حکایت گر  اکنون شرایط ماست .
اما شیرینی کار جناب فرهادی ، در اینجاست که این ، قهرمان  پوشالی را در انتهای فیلم ، در سکانسی تأثیر گذار ، تبدیل به قهرمانی واقعی می کند.
آن تغییر ظاهر « رحیم سلطانی » ، که سبکبال و پاکباخته است ، تماشاگرش را به تحسین وا میدارد.
همراه با پایانی درخشان و جای دوربین بسیار به قاعده و هوشمندانه بخصوص در قاب پایانی فیلم ، همه ، فیلم « قهرمان » را ممتاز می گرداند. پایانی که سوسویی از امید در آن مستتر است که این اندک امید هم ، در « جدایی نادر از سیمین » و « فروشنده » ، جایی نداشت .
بازی های همه بازیگرانش درخشان و درست ، بخصوص امیر جدیدی ، که تا اینجای کار ، بهترین نقش سینمایی اوست.
استفاده بجا از موسیقی آلبومی از استاد کامبیز روشن روان ، نیز امتیازی است بر این فیلم.
کارگردان بریتانیایی ، "مایک لی " گفته بود که آقای فرهادی در تعلیق بهتر از هیچکاک است!. وقتی « قهرمان » را بیبنید ، این به درستی واضح می شود.
شاید ایرادی نباشد و یا باشد ولی آقای فرهادی ، به تماشاگرش ، فرصت سر خاراندن هم حتی نمی دهد و تماشاگرش را آماج رگبار حوادث و شائبه ها و گره افکنی ها ، می کند و چون مسلسلی ، از پرده سینما ، به تماشاگر ، شلیک می شود.
شاید در جایی ، تماشاگر ، نفس راحتی بکشد ولی تا می خواهد که به خود استراحتی بدهد ، باز روز از نو ، روزی از نو !
کار آقای فرهادی همین است که این از « جدایی نادر از سیمین » ، بسیار پر رنگ تر شد که تماشاگرش را در یک جاده ای به ظاهر آرام قرار می دهد . خیال آدمی راحت است که ناگهان می بیند که این اصلاً جاده مستقیمی نیست بلکه در واقع یک ماز یا هزار تو است !

از   3   رای
8.88



نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.